: نگاهی به آخرین برگه آزمایش تون بندازین. چه اعدادی رو می بینین؟ اصلا میدونید این اعداد چه رازهایی رو در مورد سلامت شما معلوم می کنن؟

سال هاست محققان درمورد این ارقام تحقیق می کنن و در بررسیای جور واجور تونسته ان اعدادی که می تونن مرز میان سلامت و ناخوشی رو روشن کنن، تعیین کنن. از نظر اونا از فشار خون شما گرفته تا اندازه خواب تون، حد و اندازه ای داره که در این مطلب این اندازه ها رو با شما در میان می ذاریم. اگه برگه آزمایش شما ارقامی بسیار متفاوت با چیزی که در این مطلب آوردیم رو نشون میده، هر چی سریع تر به یه متخصص مراجعه کنین و راهی واسه مقابله با مشکلی که گرفتارش شدین پیدا کنین.

فشار خون : ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه

اگه فشار خون تون بیشتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه بود، یعنی از فشارخون بالا رنج می برید. تقریبا ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال به فشارخون بالا گرفتار هستن و همین مشکل یکی از اصلی ترین دلایل دچار شدن به بیماریای قلبی است. درحالی که فشارخون نرمال باید عددی در حدود ۸۰ تا ۸۹ روی ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه باشه، اگه دستگاه فشار سنج نشون بده که فشارخون شما از این عدد بالاتره، معنیش می تونه این باشه که شما بیشتر از دیگر افراد در برابر استرس ضعیف هستین و اگه حواس تون به خورد و خوراک، سبک زندگی، وزن و آرامش تون نباشه، ممکنه به خاطر دچار شدن به مشکلات قلبی یا سکته مغزی جون تون رو از دست بدین.

چیکار باید کرد؟

اگه کارشناسان بگن که شما به مشکل فشارخون بالا دچار شدین، شاید تا آخر عمرتون باید فشارخون خود رو با دارو درمانی کنترل کنین. هرچند در اینجور شرایطی داروهای کنترل فشارخون همیشه باید همراه تون باشه، اما در کنار اونا با انتخاب رژیم غذایی مناسب می تونین به سلامت تون خدمت زیادی کنین. در عین حال انتخاب رژیم غذایی که اندازه چربیای اشباع شده و سدیم در اون کم و اندازه پتاسیم، کلسیم، فیبر و پروتئین در اون زیاده هم می تونه به کنترل مریضی تون کمک کنه.

تری گلیسیرید: کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر

تری گلیسیرید، یه نوع چربی موجود در خونه که اگه میزانش از حدی بالاتر بره، باعث ایجاد پلاک در رگای خونی شده و انسداد رگ های خونی رو به دنبال می آورد. افزایش تری گلیسیرید در خون می تونه شما رو درمعرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی بذاره.

چیکار باید کرد؟

محققان می گن درمورد کنترل سطح تری گلیسیرید خون ریش و قیچی دست خودتونه. اگه میل زیادی به مصرف خوراکی های شیرین و بیشتر کردن شیرینی غذاهای تون داشته باشین، طبیعیه که آزمایشا از مناسب نبودن وضعیت سلامت شما خبر بدن. به گفته محققان شیرینی و شکلات دوستا بیشتر از بقیه در برابر بالا رفتن تری گلیسیرید خون قرار دارن.

حواس تون به قند خون تون باشه!

هرچقدر هم که از مشکلات بالا بودن قند خون بگیم کم گفتیم. از افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی گرفته تا آسیبای جبران ناپذیری که این مشکل به کلیه و چشم میرسونه، هم می تونه با بی دقتی شما در کنترل قند خون تون گریبان شما رو بگیره. واسه اینکه اینجور بیماریایی زندگی رو واسه تون سخت و حتی ناممکن نکنن، باید به طور مرتب با انجام آزمایش خون قند خون تون رو چک کنین و مطمئن شید که عددی که آزمایش تون نشون میده، به مرز اخطار نزدیک نشده. گذشته از این، حتی اگه آزمایشا می گن حال تون خوبه، نمی تونین به اینکه در آینده هم به دیابت و بالا بودن قند خون دچار نمی شین، مطمئن باشین.

واسه اینکه بتونین کنترل آینده رو در دست بگیرین، از همین امروز باید به طور مرتب ورزش کنین و حواس تون باشه که در رژیم غذایی تون خوراکیای قندی و کربوهیدراتی زیادی رو هم نگنجانید. محققان دانشگاه هاروارد می گن مردانی که ۱۵۰دقیقه در هفته ورزش می کنن، با همین اندازه جنب و جوش کم می تونن خطر ابتلای شون به قند خون بالا رو تا ۵۹ درصد کم کنن.

اندازه دور کمر: کمتر از ۱۰۰ سانتی متر

واسه اینکه بدونین چقدر احتمال دچار شدن به بیماریای گوارشی و قلبی به شما نزدیکه، نگاهی به شکم تون بندازین. بررسیا نشون میده که بزرگی شکم شما نه فقط می تونه اینجور بیماریایی رو به جون تون بندازه، بلکه به استخوانای زانو و کمرتون هم آسیب می زنه. چاقی شکمی، یکی از بدترین شکلای جور واجور چاقی است و می تونه همراه خودش بیماریای مختلفی رو بیاره و حتی شما رو به مریضی خطرناکی مثل دیابت نوع دو هم دچار کنه.

چیکار باید کرد؟

تلاش کنین معجونی از بلغور جو دوسر، سیب و گلابی رو هر چند روز یه بار درست و بخورین. البته فقط با یه معجون نمی تونین مشکل رو حل کنین و چاره ای جز انتخاب یه برنامه غذایی مناسب و ورزش کردن ندارین. محققان می گن رژیم غذایی پر از فیبر می تونه روند چاق تر شدن شکم تون رو متوقف کنه و به شما در کاهش چربی هایی که دور شکم و پهلوهای تون خونه کردن کمک کنه.

کلسترول بد: کمتر از ۲۰۰ میلی گرم/ دسی لیتر

کلسترولی که در بدن تونه چیزی جز دردسر واسه تون به همراه نمی آورد. همین ماده که بعضی وقتا می تونه با زیاد تولید شدنش دردسرساز شه، مسئولیت حفظ ساختمون سلولا و فرم و شکل سلولا رو برعهده داره و وقتی به عروق و رگا آسیب ای وارد شه، کلسترول اونا رو بازسازی می کنه و وظیفه حفظ استواری رگا رو هم برعهده داره. گذشته از اینا، تولید صفرا به وسیله کلسترول ایجاد می شه و خیلی از هورمونا هم به خاطر وجود کلسترول در بدن تون تولید و ترشح می شن، اما همین ماده مهم و موثر، اگه بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم/ دسی لیتر در بدن تون تولید شه، حسابی شما رو به دردسر میندازه و خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو بیشتر می کنه. اگه اندازه کلسترول (HDL) خون تون از ۲۴۰میلی گرم/دسی لیتر بالاتر رفت، باید بدونین که در وضعیت اخطار هستین و وقت زیادی واسه نجات خود ندارین.

چیکار باید کرد؟

واسه رسیدن به هدف تون، یعنی پایین آوردن سطح کلسترول، چاره ای جز انتخاب یه رژیم غذایی سالم ندارین. اگه وزن تون بالاست، باید بدونین که احتمال بالا بودن کلسترول تون هم زیاده. پس هر چی زودتر سهم چربیای غیر اشباع رو در رژیم غذایی تون کم کنین و با خوردن چای سبز هم به پایین اومدن کلسترول تون کمک کنین.

ورزش: ۱۵۰ دقیقه در هفته + دو جلسه تمرین قدرتی

از نظر خیلی از کارشناسان، بی تحرکی مادر مریضی هاست.کلسترول بالا، فشارخون و چاقی همه می تونن به خاطر ژنای تون گریبان شما رو بگیرن اما معنی این حرف این نیس که در صورت داشتن اینجور سابقه خانوادگی، شمام حتما مریض میشین. شما می تونین با مرتب ورزش کردن و انتخاب رژیم غذایی مناسب شانس مریض شدنتون رو کمتر کنین، اما حتی اگه پای اینجور ژنایی در میان نباشه، با ورزش نکردن خیلی راحت می تونین خود رو به جمع این بیماران وارد کنین.

چیکار باید کرد؟

هیچ راه بهتری موجود نیس. اگه می خواین قلب تون از کار نیفتد، باید دست کم دو بار در هفته ورزش قدرتی انجام بدین و در کنار اون کل وقتی که واسه ورزشای سبک تری مثل پیاده روی در هفته اختصاص می دید، کمتر از ۱۵۰ دقیقه نباشه. پس همین امروز یا فردا تو یه باشگاه بدنسازی ثبت نام کنین و دو جلسه در هفته زیر نظر یه مربی ورزش کنین. باقی هفته رو هم با دوچرخه سواری، پیاده رفتن به محل کار و حرکاتی مثل این به سلامت تون خدمت کنین.

خواب: ۷ ساعت و ۴۶ دقیقه

نه بیشتر و نه کمتر؛ شما فقط به ۷ ساعت و ۴۶دقیقه خوابیدن در شبونه روز نیاز دارین. محققان سال هاست که درمورد خطرات کم خوابی اخطار میدن. اونا می گن بی خوابا نه فقط در برابر دچار شدن به بیماریای جسمی مثل دیابت نوع دو قرار می گیرن، بلکه بیشتر احتمال داره به بیماریای روانی و اختلالاتی مثل حافظه ضعیف دچار شن.

چیکار باید کرد؟

از نظر محققان بهتره بخش اصلی زمان خواب تون هم در تاریکی شب اتفاق بیفته و در طول روز تنها کمتر از ۴۰دقیقه چرت بزنین. بررسیاشون نشون میده که حدود ۲۰دقیقه چرت زدن در میونه روز می تونه قدرت ذهن و حافظه شما رو بالا ببره و باعث شه در محیط کارتون کارایی بیشتری داشته باشین. گذشته از این واسه حفظ سلامت تون، غیر از کافی خوابیدن به خوب خوابیدن نیاز دارین. پس مطمئن شید که خر و پف کردن یا آپنه خواب تون رو ناآرام نمی کنه و خطر مریض شدنتون رو بالا نمی بره.

منبع : مجله سیب سبز – آسا ابراهیمی

.

منبع : saten.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *