: ثابت شده که بعضی اعداد نشون دهنده وضعیت سلامت شمان. این اعداد همه چیز رو از کنترل وزن تا حفظ سلامت قلب به شما تلاش می کنن.

: اعدادی که شما رو به سلامتی نزدیک و از اون دور می کنن!

آکا ایران: از readersdigest اعداد سلامتی که هممون باید به اونا تسلط داشته باشیم از این قرارند:

اندازه تری گلیسیرید: در حالت عادی وجود اندازه کمی تری گلیسیرید در خون مشکلی رو به وجود نمی آورد. اما اندازه زیاد اون می تونه منتهی به بروز بیماریای طولانی قلبی مخصوصا در زنان شه. اگه اندازه خیلی از تری گلیسیرید در خون شما وجود داشته باشه و این موضوع به همراه اندازه کم اچ دی ال در کنار همدیگه قرار بگیرن، منتهی به افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین می شه. اندازه نرمال تریگلیسیرید باید کمتر از ۱,۷ میلی مول در لیتر باشه.

ضربان قلب در صبح: نبض، تعداد ضربان قلب شماس که تو یه دقیقه می زند. در اولین لحظات بیداری در صبح تلاش کنین اندازه نبض خود رو اندازه گیری کنین و ببینین که قلب شما چقدر خوب کار می کنه. مثلا اندازه استاندارد نبض در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۹۰ پالس در دقیقه س. آدمایی که از اندام متناسب تری بهره مند هستن، ضربان قلبشون به دلیل قوی بودن اون، نسبت به بقیه کمتره. اما اگه شما ورزش نمی کنین و ضربان قلب تون از حالت عادی کمتره، ممکنه شما گرفتار به مریضی قلبی باشین.

اندازه کالری لازم در روز: اندازه گیری کالری لازم در روز می تونه تاثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشه. خیلی از زنان روزانه به ۲ هزار کیلوکالری و مردان به ۲۵۵۰ کیلوکالری نیاز دارن. می تونید وزن خود رو طبق اندازه فعالیت روزانه در عدد ۲۸ تا ۳۳ ضرب کنین و اندازه کالری لازم رو به دست بیارین. اما به طور تخمینی، این اندازه می تونه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ واسه صبحونه، ۵۰۰ تا ۶۰۰ واسه ناهار، ۶۰۰ تا ۷۰۰ واسه شام و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری واسه هر میان وعده درزمان روز باشه. اگه بناست وزن کم کنین، روزانه دست کم ۵۰۰ کالری کمتر دریافت کنین.

اندازه دور کمر: اندازه دور کمر یکی از بهترین راه ها واسه مشخص کردن این نکته س که وزن شما واسه سلامت قلب تون مناسبه؟ وقتی که چربی دور کمر یا چربی شکمی زیاد می شه، سلولای چربی بدن شما مواد شیمیایی با خاصیت افزایش التهاب در بدن آزاد می کنن. این روند خطر دچار شدن به حمله قلبی رو زیاد می کنن ضمن این که منتهی به مقاومت در برابر انسولین و ابتلابه سندرم متابولیک می شه. واسه زنان، افزایش دور کمر یعنی ۹۰ سانتی متر و واسه مردان ۱۰۰ سانتی متر. اندازه گیری باریک ترین محل کمر و بزرگترین محل باسن دقیقترین راه اندازه گیری دور کمره. بعد باید این دو عدد رو بر هم تقسیم کنین. اگه عدد اون ۰,۹ واسه مردان و ۰.۸۵ واسه زنان یا بیشتر باشه، چاقی اتفاق افتاده.

اندازه چربی خوب و چربی بد: خوندن عدد کلی کلسترول با اینکه مهمه اما شما باید اندازه متعادل ال دی ال یا کلسترول بد و اچ دی ال یا کلسترول خوب رو هم بشناسین. هدف اینه که اندازه کلسترول کامل زیر ۵,۲ میلی مول در لیتر باشه البته این اندازه در مبتلایان به بیماریای قلبی و دیابت باید کمتر از ۵ میلی مول در لیتر باشه. سطح کلسترول ال دی ال در افراد عادی زیر ۳.۵ میلی مول در لیتر و در افراد با سابقه قلبی زیر ۲ میلی مول در لیتر باید باشه. سطح اچ دی ال هم باید ۱.۳ میلی مول یا بالاتر باشه.

اندازه گیری فشار خون: فشار خون بالا خطر دچار شدن به تصلب شرائین و بیماریای قلبی هم اینکه سکته مغزی رو زیاد می کنه. خوندن عدد ۱۴۰/۹۰ یعنی فشار خون بالا و اگه این عدد بین ۸۰/۱۲۰ یا ۸۹/۱۳۹ باشه، این یعنی شما در خطر هستین و باید واسه جلوگیری از دچار شدن به فشار خون کارایی رو انجام بدین. واسه بررسی فشار خون تون به دکتر مراجعه کنین یا از نمایشگر فشار خون در منزل استفاده کنین. تحقیقات نشون داده آدمایی که فشار خون رو در منزل مرتبا چک می کنن، تحتِ کنترل بیشتری هستن اما این نظارتا هر چند وقت یه بار به وسیله دکتر هم باید انجام گیرد.

 

 

.

منبع : migna.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *