دونستن اندازه کلی کلسترول خون کافی نیس؛ بهتره اندازه کلسترول بد و خوب خونتون رو هم بدونین.
اعدادی واسه کنترل اندازه سلامتی

عوامل بسیاری می تونن نشون دهنده اندازه سلامت شما باشه. اما دونستن و کنترل بعضی از اونا ساده و لازمه. در ادامه مطلب شما با شش عدد نمایانگر اندازه سلامتی خود آشنا میشین که با کنترل اونا می تونین از وزن خود کم کنین و به سلامت قلب خود هم اضافه کنین.

۱-اندازه کالری لازم روزانه

از دیدگاه تکنیکی شاید این عدد رو بشه یه اندازه گیری دقیق دونست، اما لازمه بدونین که تاثیر بزرگی روی سلامت شما می ذاره. بیشتر زنان هر روز به ۲۰۰۰ کالری واسه گذروندن یه روز سالم نیاز دارن و این عدد واسه مردان بالغ، ۲۵۵۰ کالریه. واسه محاسبه اندازه کالری لازم روزانه، می تونین وزن خود رو طبق اندازه فعالیت روزانه در عدد ۲۸ تا ۳۳ ضرب کنین و اندازه کالری لازم رو به دست بیارین. اما به طور تخمینی، این اندازه می تونه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ واسه صبحونه، ۵۰۰ تا ۶۰۰ واسه ناهار، ۶۰۰ تا ۷۰۰ واسه شام و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری واسه هر میان وعده درزمان روز باشه. اگه می خواین وزن کم کنین، روزانه دست کم ۵۰۰ کالری کمتر بخورین.

۲- اندازه دور کمر

اندازه دور کمر یکی از بهترین معیارهایه که به شما نشون میده که سلامت قلبتون تحت تاثیر وزنتون قرار گرفته یا نه. سلولای چربی تنها مکانی واسه ذخیره کالریا نیستن و وقتی که شما در ناحیه شکم چربی جمع آوری می کنین، سلولای چربی شروع به آزاد کردن مواد شیمیایی ملتهب کننده می کنن. این موضوع موجب افزایش خطر حمله قلبی می شه و احتمال بروز مشکل در سوخت و ساز بدن و هم اینکه مقاومت نسبت به انسولین هم زیاد می شه. واسه زنان، مشکلات وقتی شروع می شن که دور کمر اونا از مرز ۹۰ سانتیمتر می گذره و واسه مردان این عدد ۱۰۰ سانتیمتره. می تونین یه متر پلاستیکی و یا پارچه ای رو دور کمر خود بگیرین و اونو از روی ناف بگذرونین. واسه اندازه گیری، شکم خود رو تو ندین و متر رو هم زیاد به کمرتون نچسبونید.

راه دقیق تر واسه اندازه گیری این ملاک، اندازه گیری باریکترین محل کمر و بزرگترین محل باسنه. بعد این ۲ اندازه رو بر هم تقسیم کنین. اگه عدد اون از ۰٫۹ در مردان و ۰٫۸۵ در زنان تجاوز کنه، دچار چاقی هستین.

۳- اندازه کلسترول بد و خوب (LDL و HDL)

دونستن اندازه کلی کلسترول خون کافی نیس؛ بهتره اندازه کلسترول بد و خوب خونتون رو هم بدونین. دفعه بعد که به پزشکتون مراجعه می کنین از اون بخواین نسبت کل کلسترول خونتون به کلسترول خوب رو واسه شما بخونه. تلاش کنین تا اندازه کل کلسترول رو زیر ۵.۲mmol/l نگه دارین.

هم اینکه بهتره تا اندازه کلسترول بد(HDL) شما کمتر از ۳.۵mmol/l باشه و در صورتی سابقه ناراحتی قلبی دارین، بهتره تا این عدد کمتر از ۲mmol/l باشه. یادتون باشه که اندازه کلسترول خون شما باید بیشتر از ۱.۳mmol/l باشه.

اندازه کلسترول کلی خون و کلسترول خوب بد خون در برگه آزمایشای در رابطه مشخصه.

۴-اندازه فشار خون

فشار خون، اندازه فشاریه که خون به دیواره های رگهای شما وارد می کنه. این اندازه درزمان روز همیشه متغیره. اگه فشارخون شما همیشه بالا بمونه، خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی در شما زیاد می شه و امکان بروز سکته شدیدتر می شه. فشار خون بالای ۱۴۰/۹۰ معمولا فشار خون زیاد تلقی می شه، هم اینکه اگه فشار خون شما بین ۱۲۰/۸۰ تا ۱۳۹/۸۹ باشه، شما بازم در برابر دچار شدن به فشار خون بالا هستین و بهتره در این مرحله فشار خون خود رو تحت نظر دکتر کنترل کنین.

۵- اندازه تریگلیسیرید خون

تریگلیسیرید ماده ایست که با خوردن چربی و کربوهیدرات در بدن شما به وجود میاد و تبدیل انگار از چربی می شه که می تونه در سلولهای چربی شما ذخیره شه. هم اینکه وقتی که بدن به انرژی نیاز داره، تریگلیسیرید از لایه های جمع شده چربی آزاد می شه. به صورت عادی وجود اندازه کمی تریگلیسیرید در خون مشکلی رو به وجود نمی آورد. اما اندازه زیاد اون می تونه منتهی به بروز بیماریای طولانی قلبی مخصوصا در بانوان شه. اگه اندازه خیلی از تریگلیسیرید در خون شما وجود داشته باشه و این موضوع به همراه اندازه کم HDL در کنار همدیگه قرار بگیرن، منتهی به افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین می شه. اندازه نرمال تریگلیسیرید باید کمتر از ۱.۷mmol/l باشه.

۶- ضربان قلب در صبح

نبض تعداد ضربان قلب شماس که تو یه دقیقه می زنه. در اولین لحظات بیداری در صبح تلاش کنین اندازه نبض خود رو اندازه گیری کنین و ببینین که قلب شما چقدر خوب کار می کنه. مثلا اندازه استاندارد نبض در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۹۰ پالس در دقیقه س. آدمایی که از اندام متناسب تری بهره مند هستن، ضربان قلبشون به دلیل قوی بودن اون، نسبت به بقیه کمتره. اما اگه شما ورزش نمی کنین و ضربان قلبتون از حالت عادی کمتره، ممکنه شما گرفتار به مریضی قلبی باشین.

واسه اندازه گیری اندازه نبض شما نیاز به یه ساعت با ثانیه تعداد دارین. بهترین راه واسه شمارش نبض، اندازه گیری از روی مچ دست و یا گردن هستش، محلی که سرخرگ نزدیک به پوست حرکت می کنه. واسه اندازه گیری نبض از راه مچ دست، می تونین انگشت اشاره و انگشت وسط خود رو روی مچ قرار داده و پس از احساس کردن نبض واسه ۱۵ ثانیه تعداد اونو بشمارید و عدد مورد نظر رو در چهار ضرب کنین. هم اینکه واسه اندازه گیری از راه گردن، دو انگشت خود رو بر ناحیه نرم کنار سیب گلو بذارین و تلاش کنین انگشتانتون رو به مجرای تنفسی بچسبونین. پس از اون می تونین اندازه نبض رو احساس کنین.

تلاش کنین تا ماهیانه اندازه نبض خود رو زمانیکه از تخت خواب جدا میشین، اندازه گیری کنین. بررسی کنین که تمرینات بدنیتان تاثیری بر سلامت قلب شما داشتن یا نه.

منبع:zistnews.com

جمع آوری سلامت اکاایران جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *