تا الان میلیونا کلمه درباره رهبران ایده آل و مدیران خوب نوشته شده. همه از این میگن که چه جوری باید رهبری قوی و مسلط بود اما واقعا واسه مدیر خوب بودن باید جنبه ی دیگری از مسئله رو بررسی کرد؛ مدیریت خوب سخته چون چارچوب کاری سازمان و شرکت، همیشه کار رو واسه مدیریت بد آسون تر می کنه. اینکه مدیر خوب چه می کنه و چه نمی کنه، هر دو مسئله بسیار مهمی هستن و به یک میزان اهمیت دارن. با ما همراه باشین تا با ۱۰ کاری که یک مدیر خوب به کارمندانش نمی سپارد، آشنا بشین.

همه مدیرانی که در طرف مدیر عامل شرکت یا سازمان نیستن، طبیعتا رؤسایی بالادست خود دارن و باید به این سرپرستان گزارش تحویل بدن. حال در نظر بگیرین که این رئیس بالادست شخصیه که به روحیات کارکنان و رفتار سازمانی خیلی اهمیتی نمی ده و تنها به دنبال تولید بیشتره. شاید این مدیر محترم خواهان دنبال کردن اهداف درست مدیریتی نباشه، پس مدیر زیردست اونم واسه خوب بودن و رهبری درستِ بخش ی تحت اختیار خود، با رقابتایی روبه رو می شه. همیشه خوب بودن و تمایل فردی واسه مدیریت بی مشکل، به تنهایی جواب گو نیس.

۱۰ کاری که یک مدیر خوب از کارمندانش نمی خواهد آموزشی

مدیر خوب بودن سخته چون واسه مدیریت درست، فرد باید به شکل تکراری حقیقت رو بازگو کنه و این سعی، کاری رقابت برانگیزه. همه میدونیم که بعضی وقتا بیان حقیقت، ترسناکه. مدیران هم در این مورد با بقیه فرقی ندارن. بعضی وقتا لازمه به عنوان مدیری خوب از کارمندی دفاع کنین یا ایرادات بالادستان خود رو به اونا گوش زد کنین، همه اینا کمی جربزه و تسلط می خواد. مدیران خوب پیوسته این طور رفتار می کنن و ترس ای هم به خود راه نمی دن. بعضی فکر می کنن مدیران واسه پشتیبانی از یک کارمند، ایستادن در مقابل بالادستان و بقیه حرکات شجاعانه، به اصطلاح پشت شون گرمه، پس ترسی هم ندارن و در بدترین حالت هم چیزی رو از دست نمی دن و شغل خوب دیگری به دست میارن. باید گفت که این طرز تفکر اشتباهه. مطمئن باشین هیچکی در لحظات تصمیم گیری شجاعانه مثل چیزی که گفته شد، به این فکر نمی کنه که ممکنه شغلش رو از دست بده و با این راه و روش که این کار شاید عواقبی واسه اون به دنبال داره، جسارت به خرج نمی ده، بلکه اینا از ویژگی مدیران خوبه.

۱۰ کاری که یک مدیر خوب از کارمندانش نمی خواهد آموزشی

واسه همه افراد بعضی وقتا قاطع بودن سخته، به ویژه وقتی که در مرکز توجه قرار می گیرن. همه آدما در مثل این مواقع کمی دچار اضطراب و دلشوره می شن و این اصلا اتفاق غیر معمولی نیس. مدیران هم از این قانون مستثنی نیستن اما یقینا بهتر از کارمندان شون می تونن شرایط رو کنترل کنن و حرف شون رو بزنن. واسه همین باید مدیران خوب رو تشویق کرد و قدرشناس اونا بود. کنترل شرایط به شکلی همیشگی و منطقی، کار سختیه. چه کارایی رو باید به زیردستان سپرد، چه کارایی رو نباید به اونا سپرد.

مدیران خوب از کارمندان نمی خوان که:

۱. به مشتری یا فروشنده دروغ بگن

شاید شمام در فضای کار، موردی رو تجربه کرده باشین که به خاطر مدیرتون مجبور به دروغ گویی به مشتری یا فروشنده شدین. این کار اصلا مساوی و منطقی نیس. هیچکی با دروغ گفتن به جایی نمی رسه. شما در ازای دروغ گفتن به بقیه حقوق نمی گیرین.

۲. به همدیگه دروغ بگن

۱۰ کاری که یک مدیر خوب از کارمندانش نمی خواهد آموزشی

دروغ گفتن به مشتری و فروشنده و تموم طرف معاملات و ارتباطات شرکت بسیار اشتباه و ناپسنده و دروغ گفتن کارمندان یک شرکت به همدیگه از اون ۱۰ برابر بدتره. به هر حال این مسئله در خیلی از محیطای کاری دیده می شه. مثلا فرض کنین یکی از کارمندان واسه انجام بخشی از کار خود به دپارتمان دیگری مراجعه می کنه ولی در کمال بی انصافی، به دروغ بهش گفته می شه که مسئول مربوطه چند دقیقه پیش شرکت رو ترک کرده. افراد معمولا واسه پرهیز از انجام کارا یا گرفتن تصمیماتی که واسه شون جالب نیس، اینجور رفتاری نشون میدن.

۳. موقع بروز مشکل، تقصیر رو بر گردن بگیرن

مدیران خوب مسئولیت هر چیزی که رو که در دپارتمان شون رخ می ده، برعهده می گیرن. اونا در صورت بروز خطا یا مشکل، کارمندان رو مقصر نمی دونن. در آخر، شخص اونا مسئولیت کارا رو قبول می کنن و جواب گو هستن. مدیران خوب مثل ناخدایانی هستن که نظارت و مدیریت عرشه رو برعهده دارن و مسئولیت پذیر عمل میکنن. این مدیران هیچوقت از کارمندان خود نمی خوان که تقصیر رو به گردن بگیرن.

مثلا مدیر خوب با مشاهده ی مشکل قبل اینکه کارمند خود رو سرزنش کنه، بهش می گه: «تقصیر منه. قبل اینکه این کار رو به تو بسپارم باید از آموزش و یادگیری تو مطمئن می شدم. لازم نیس که ناراحت باشی.»

۴. برنامه تعطیلات شون رو بدون گرفتن پاداش لغو کنن یا به تعویق بندازن

۱۰ کاری که یک مدیر خوب از کارمندانش نمی خواهد آموزشی

کارمندان در انتخاب زمان تعطیلات خود معمولا انتخاب زیادی ندارن و وقتی به هماهنگی لازم واسه رفتن به تعطیلات می رسن نباید از اونا خواست که برنامه خود رو تغییر بدن یا لغو کنن. مثلا فرض کنین کارمندی قصد داره به تعطیلات برود، اون بلیط و هتل رو از قبل هماهنگ و واسه سفرش برنامه ریزی کرده، در اینجور شرایطی یک مدیر خوب هیچوقت برنامه اونو تغییر نخواد داد. وقتی شرکت در زمانای حساس به سر می بره (مثلا در آخر ماه یا زمان حسابرسی)، مدیر خوب هیچ وقت به خاطر کاری شخصی اجازه ترک کارمندان رو نمی ده، حال به چه دلیل کارمندان باید در موقع تعطیلات کامل در اختیار شرکت باشن؟

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ چیزی که باید درباره پول الکترونیکی و بیت کوین بدونین

۱۰ کاری که یک مدیر خوب از کارمندانش نمی خواهد آموزشی

مدیران خوب در شرایط لازم، از کارمندان می خوان که سفر خود رو لغو کنن ولی در ازای این همکاری حتما واسه اونا برنامه های تشویقی در نظر می گیرن. این برنامه تشویقی باید جدا از اینکه دادن هزینه ضرری که از لغو بلیط و … به کارمند مجبور شده، باشه. مدیران خوب همیشه کارمندان خود رو در امنیت قرار میدن.

۵. خبرچینی و جاسوسی همکار دیگر رو بکنن

مدیران حق ندارن از کارمندان خود بخوان که جاسوسی کنن و از بقیه همکاران یا هم تیمیای خود خبر بیارن. اما این مسئله فت و فراوون در سازمانا دیده می شه. بعضی مدیران بی عرضه از کارمندان خود می خوان که رفتار و صحبتای همکار دیگر خود رو موقع تماسای تلفنی گوش بده و اطلاعات لازم و روش کارکرد اونو به مدیر گزارش کنه. این رفتار غیرحرفه ای و نامناسبه.

اگه قصد دارین رفتار کارمندان رو بررسی کنین و می خواید کارکرد اونا رو ، احتیاجی به پلیس بازی و این حرکات غیرحرفه ای نیس، کافیه به طور مستقیم با کارمند مورد نظر صحبت کنین و بهش بگید که قصد دارین تماسای تلفنی اونو پیشه خودش گوش کنین. مطمئن باشین این روش بهتر جواب می ده و به بهتر شدن کارکرد اون کمک می کنه.

۶. از قوانین و روشای احمقانه، کورکورانه پیروی کنن

۱۰ کاری که یک مدیر خوب از کارمندانش نمی خواهد آموزشی

بسیار از شرکتا و سازمانا قوانین غیرمفید، مبهم و موفق نبودن دارن که واقعا منسوخ شده و به جز مشتی سیاست دست وپاگیر چیز دیگری نیستن. وظیفه ی مدیر خوب اینه که این قوانین و روشای منسوخ شده رو از بین برداره و با انجام اقدامات لازم راه رو واسه کارکرد بی مانع کارمندان صاف سازه.

فقط مدیران ضعیف، کارمندان خود رو مجبور به پیروی از قوانین و روشای دست وپاگیری می کنن که هیچ دلیلی واسه وجودشون نیس. طبیعتا کارمندان واسه مدیری که میل به تغییر این قوانین و جسارت و مهارت لازم واسه چانه زنی در این مورد رو نداره، احترام کافی قائل نیستن.

۷. عقایدشان رو واسه خود نگه دارن

مدیران خوب از کارمندان می خوان که عقاید و نظرات خود رو مطرح کنن. اونا گوشی شنوا واسه شنیدن ایده های جور واجور دارن. کسی که از بقیه بخواد نظرشون رو واسه خود نگه دارن مدیری ضعیف و ناکارامده.

۸. برخلاف لیاقت شون، آزمایش کارکرد بد رو قبول کنن

بعضی وقتا بعضی از مدیران به دلیل سیاستای کلی سازمان مجبور به انجام رفتارهایی غیرمنطقی و مسخره هستن. مثلا فرض کنین که خانوم الف، کارمند درجه یک شرکتیه که دو سال پشت سر هم در بازبینی کارکرد درجه عالی رو کسب کرده، اما در سال سوم فعالیتش، مدیر بهش می گه برخلاف تموم لیاقتا نمیتونه بهش در آزمایش کارکرد نمره عالی بده چون طبق سیاستای سازمان نباید آزمایش کارکرد اعضای سازمان از حد مشخصی به بعد عالی منظور شه. واسه همین لازمه از هر بخش و دپارتمان الابختکی تنها به تعدادی از کارمندان در آزمایش کارکرد درجه عالی داد.

این رفتار و سیاست واقعا احمقانه به نظر می رسه و نتیجه اون، دل زدگی و سرخوردگی خانوم الف هستش. یقینا اون همون شب شروع به جست وجوی موقعیتای کاری جدید می کنن و خود رو واسه مصاحبهای شغلی شرکتای دیگر آماده می کنه. بدیهیه اینجور مدیری لیاقت همکاری با نیروی زبده ای چون خانوم الف رو نداره.

۹. بدون معطلی و استراحت فیزیکی و روحی به کار ادامه بدن

۱۰ کاری که یک مدیر خوب از کارمندانش نمی خواهد آموزشی

مدیران خوب به معطلی و استراحت بین کار فکر می کنن و دوست دارن کارمندان شون در صورت ضرورت و احتیاج، استراحت کنن. از نظر این مدیران، استراحت و گشت وگذار کارمندان در اینترنت و گفت وگویی واسه عوض شدن حال وهوای شون بلامانعه. مدیران خوب احساس کارمندان رو درک می کنن و شعارشان اینطوریه: «کارمندان بعد از استراحتی کوتاه می تونن بیشتر و بهتر کار کنن.»

۱۰. سکوت در بیان مسائلی که احتیاج به روشنی دارن

مدیران خوب و قوی هیچوقت کارمندان رو تشویق به سکوت نمی کنن. اونا از کسائی که حرفی واسه گفتن دارن، استقبال می کنن. مدیران ضعیف از برملا شدن اشکالات کارمندان و واحد کاری خود می ترسن اما مدیران قوی از بیان واقعیت ترس ای ندارن. مدیران خوب به دنبال بیان مسئله و بعد حل اون هستن. در این صورت می تونن مشکلات رو برطرف کنن و به طرف پیشرفت قدم بردارن. واسه حل مشکل، به طور سریع باید اونو شناخت و اعلام کرد. ترس و مخفی کاری روش حل مسئله نمیشه.

منبع : forbes.com


دسته‌ها: آموزشی