بیشتر دچار سرماخوردگی یا مریضیای دیگر میشید؟ اگه جواب مثبته به احتمال زیاد سیستم ایمنی بدن تون ضعیفه. سیستم ایمنی تشکیل شده از ساختارها و فرایندهای بیولوژیکی بسیاری در بدن شماس. هنگامی که این سیستم به درستی بکنه، به از بین بردن میکروبا یا ارگانیسمای مضرِ عامل مریضی و عفونت کمک می کنه. از اونجا که سیستم ایمنی بدن شما واسه دور نگه داشتن شما از مریضیای جور واجور وظایف بسیاری رو انجام می ده، سالم و قوی نگه داشتن اون بسیار مهمه. سیستم ایمنی ضعیف، بدن رو در برابر میکروبا و باکتریایی که روزانه با اونا در تماس هستین بی دفاع می ذاره و موجب می شه در برابر مریضیا آسیب پذیرتر شید.

 

آدما با سطوح ایمنی متفاوتی متولد می شن. بعضی افراد سیستم ایمنی قوی تری دارن. عوامل بسیاری هست که ممکنه به سیستم ایمنی شما آسیب برسونه و باعث ضعیف شدن اون بشه.

۱. نوشیدن الکل

مصرف الکل ممکنه باعث نابودی سلولای آنتی بادی (که واسه جنگ با سلولای ویروسی لازم ان) شه و پس اثر مخربی بر سیستم ایمنی شما بزاره.

جدا از اینکه اون از اونجا که الکل ماده ای آب زداست، آب درون سلولا رو خارج می کنه و باعث مرگ اونا می شه. مصرف الکل موجب کمبود مواد غذایی می شه و بدن رو از مواد مغذی تقویت کننده ی سیستم ایمنی محروم می کنه.

مصرف الکل باعث ضعف ایمنی و افزایش احتمال دچار شدن به بعضی مریضیا مثل سینه پهلو (ذات الریه)، سل و بقیه مریضیای عفونی می شه.

طبق گزارشی که در نشریه ی بین المللی Alcohol در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، حتی یک بار زیاده روی در مصرف الکل، از چند ساعت تا چندین روز بر سلامت سیستم ایمنی بدن اثر می ذاره.

۲. سیگار کشیدن و در خطر دود سیگار بودن

۱۰ کاری که به سیستم ایمنی شما آسیب می رساند آموزشی

استنشاق دود، چه دود تنباکو باشه چه دود چوب، اثر مستقیمی بر کارکرد سیستم ایمنی بدن داره.

مصرف سیگار، تولید شکلای جور واجور مختلفی از سیتوکینای پیش التهابی رو افزایش می ده و باعث افزایش واکنشای فوق حساس ایمنی می شه. مواد شیمیایی مضر موجود در دود سیگار، دفاع طبیعی بدن رو در برابر میکروبای مریضی زا ضعیف می کنه و احتمال دچار شدن به مریضیای خودایمنی رو افزایش می ده.

مقاله ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله American Thoracic Society منتشر شد تأکید می کنه که دود سیگار سیستم ایمنی رو سرکوب می کنه.

دود سیگار ممکنه بر هردو سیستم ایمنی طبیعی و برابری تأثیرگذار باشه. کودکانی که در خطر غیرمستقیم دود سیگار هستن به علائم تکرارشونده ی مریضیای دستگاه تنفسی فوقانی دچار می شن.

پس اگه سیگار می کشین، فورا اونو ترک کنین. از قرار گرفتن در خطر دود غیرمستقیم سیگار هم دوری کنین. به این منظور کشیدن سیگار رو در خونه ممنوع کنین؛ همونجوریکه در خیلی از پاساژها، هتلا، رستورانا و … ممنوعه.

۳. پرهیز از نور خورشید

بیشتر از حد در خطر اشعه ی فرابنفش بودن، واسه پوست و سلامت بدن مضره. واسه همین خیلی از افراد از قرار گرفتن در خطر نور آفتاب پرهیز می کنن؛ اما باید بدونین زیاده روی در این کار هم به ایمنی بدن آسیب میرسونه.

نور خورشید به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنه. هنگامی که بدن در خطر نور خورشید قرار میگیره ویتامین D تولید می کنه. وجود این ویتامین واسه کارکرد مناسب سلولای T (که در دفاع ایمنی نقش دارن) ضروریه. جدا از اینکه اون، ویتامین D در متابولیسم کلسیم و استخوان نقش مهمی داره.

مجله Investigative Medicine در سال ۲۰۱۱ گزارشی منتشر کرد که بر مبنای اون وجود ویتامین D واسه تنظیم جوابای ایمنی طبیعی و برابری لازمه و کمبود اون خطر دچار شدن به مریضیای عفونی و خودایمنی رو افزایش می ده.

واسه اونکه ویتامین D به مقدار کافی در بدن تون تولید شه، هرروز ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در خطر آفتاب اول صبح قرار بگیرین (بدون استفاده از ضدآفتاب)؛ اما در ساعات اوج آفتاب (بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدظهر) از نور خورشید دوری کنین و اگه بیرون هستین ضدآفتاب رو فراموش نکنین.

۴. احساسات منفی

۱۰ کاری که به سیستم ایمنی شما آسیب می رساند آموزشی

احساسات منفی مثل استرس، ناراحتی، ترس، خشم و نگرانی سیستم ایمنی رو ضعیف می کنه.

وقتی استرس دارین، مقدار هورمون کورتیزول در بدن تون زیاد می شه. کورتیزول در جوابای سیستم ایمنی مشکل ایجاد می کنه و مانع کارکرد درست دستگاه گوارش و دستگاه تولیدمثل می شه.

ضمنا بالا رفتن سطح کورتیزول، تولید پروستاگلاندینای خوب رو کم می کنه. پروستاگلاندینا در کارکرد مناسب سیستم ایمنی نقش دارن.

استرس شدید باعث آسیب پذیرتر شدن شما در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و هم مشکلات سلامتی جدی تر مثل مریضیای قلبی، دیابت و چیزای دیگه ای به جز اینا می شه.

واسه کاهش استرس تمرینایی مثل یوگا، مدیتیشن، ماساژ، عطر درمانی و خنده درمانی بکنین.

خنده اسلحه خوبی واسه جنگ با استرس و بقیه احساسات منفیه. طبق تحقیقات انجام شده خندیدن بر سیستم ایمنی اثر مثبتی می ذاره که تا ۱۲ ساعت باقی می مونه.

۵. ندیده گرفتن بهداشت شخصی

رعایت نکردن بهداشت شخصی به طور مستقیم بر سیستم ایمنی شما اثر می ذاره. سبک زندگی غیربهداشتی، بدن تون رو در خطر میکروبای بیشتری قرار می ده و باعث می شه با استعداد دچار شدن به مریضیا و عفونتای بیشتری باشین.

در مقابل، بهداشت مناسب با حذف میکروبا و باکتریا جلو گیری از عفونت و مریضی کمک می کنه. به خاطر داشته باشین ویروسا و باکتریا همه جا هستن و هیچ فرصتی رو واسه حمله به شما از دست نمی دن.

اما بهداشت بیشتر از حد هم ممکنه بر سیستم ایمنی اثرات نامطلوبی بزاره. به گزارش نشریه ی Clinical and Experimental Allergy افرادی که در زمان کودکی کمتر در خطر ویروس و باکتری قرار می گیرن با احتمال بیشتری به مریضیای خودایمنی دچار می شن.

۱۰ کاری که به سیستم ایمنی شما آسیب می رساند آموزشی

رعایت بهداشت شخصی مثل دو بار مسواک زدن در روز، شستن کامل دستا پیش از غذا خوردن، تمیز و منظم نگه داشتن ناخنا، دوش گرفتن روزانه، پختن غذا در خونه به شکل بهداشتی و شستن منظم لباسا از دچار شدن به مریضیای عفونی جلوگیری می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ چیزی که باید درباره پول الکترونیکی و بیت کوین بدونین

حتی می تونین خودتون در خونه ماده ضدعفونی کننده ی دست درست کنین تا دست هاتون رو بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر بشورید.

واسه تقویت سیستم ایمنی بدن تون بهداشت شخصی رو رعایت کنین و عادات بهداشتی خوب رو به فرزندان تون آموزش بدین.

۶. استفاده از اجناس آرایشی و بهداشتی سمی

۱۰ کاری که به سیستم ایمنی شما آسیب می رساند آموزشی

بیشتر افراد هرروز از اجناس آرایشی یا بهداشتی استفاده می کنن. خیلی از این اجناس مثل شامپوی بدن، لوسیون، شامپو، لوازم آرایش و حتی خمیردندان شامل مواد شیمیایی سمی و مضر زیادی هستن که ممکنه سیستم ایمنی بدن رو ضعیف کنن.

درواقع استفاده از این مواد روی پوست بدن یا سر از چیزی که فکر می کنین، مضرتره.

مواد شیمیایی مضر بدون هیچ فیلتری خیلی راحت از راه پوست جذب جریان خون می شه و مستقیما بر نحوه ی کارکرد سیستم ایمنی بدن اثر می ذاره.

طبق گزارشی که در سال ۲۰۰۳ در مجله Hospital Infection منتشر شده، استفاده از اجناس بهداشتی شامل الکل باعث از بین رفتن مشکلات حفاظتی طبیعی پوست می شه و این آسیب پذیری شما رو در برابر باکتریا، قارچا و ویروسا افزایش می ده.

مواد شیمیایی به کاررفته در ساخت اجناس آرایشی مثل ایمیدازولیدینیل اوره، دی ام دی ام هیدانتوین و تری کلوزان ری کلوزان در سیستم ایمنی مشکل ایجاد می کنن و با خیلی از مریضیا ازجمله سرطان رابطه دارن.

با انتخاب ظاهر طبیعی تون از شر اجناس آرایشی و مواد شیمیایی مضر موجود در اونا خلاص شید؛ اگه نه کالاهایی رو انتخاب کنین که مواد شیمیایی کمتری دارن و همیشه پیش از خرید هر محصولی مواد تشکیل دهنده ی اونو بررسی کنین.

۷. کم خوابی

به دلیل زندگیای پرمشغله ، الان خیلی از مردم اهمیت خواب رو ندیده می گیرن. خواب اثر مستقیمی بر کارکرد سیستم ایمنی داره و کم خوابی کارایی اونو کم می کنه.

کمبود خواب سیستم ایمنی رو از بازسازی توان دفاعی خود ضعیف می کنه چون بدن شما هنگام خواب آنتی بادی ضدآنفولانزا تولید می کنه.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در نشریه ی PLOS ONE منتشر شد، کمبود خواب باعث تغییر در سیستم تنظیم دفاع ایمنی بدن می شه. این تغییرات در بلندمدت ممکنه به مریضی منجر شه.

ضمنا کمبود خواب دائمی خطر دچار شدن به عفونت و بقیه مشکلات جدی سلامتی مثل بیمارهای قلبی، سکته، فشار خون، دیابت و چاقی رو افزایش می ده.

بزرگ سالان به ۷ تا ۸ ساعت و کودکان و نوجوانان به ۹ تا ۱۱ ساعت خواب شبونه احتیاج دارن.

۸. کم تحرکی

۱۰ کاری که به سیستم ایمنی شما آسیب می رساند آموزشی

اگه عادت دارین همیشه پای تلویزیون بشینین و تمرینات ورزشی در فعالیتای روزانه شما جایی نداره، سیستم ایمنی بدن تون با مشکلات زیادی روبه روست.

تمرینای ورزشی ملایم کارکرد سیستم ایمنی رو تقویت می کنه، جریان خون رو افزایش می ده و مراحل خروج مواد سمی از بدن رو بهتر کنه.

گردش خون مناسب، خود باعث افزایش گردش آنتی بادیا و گلبولای سفید می شه که وجودشون واسه جنگ با آلودگیا ضروریه.

طبق پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ در مجله Applied Physiology منتشر شد، افرادی که به طور منظم ورزش ملایم می کنن در مقایسه با کسائی که تقریبا هیچ تحرکی ندارن کمتر به مریضیای عفونی گرفتار می شن.

در این تحقیق اشاره شده که ورزش شدید کارکردهای جور واجور سیستم ایمنی رو موقتا ضعیف می کنه و اثر اون ۳ تا ۲۴ ساعت باقی خواهد موند.

مقدار کمی ورزش روزانه، بهترین راه واسه حفظ سلامتی و زیبایی بدنه.

۹. ندیده گرفتن اهمیت آب

آب رسانی مناسب واسه حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروریه. بدون آب، بدن و سیستم ایمنی شما نمیتونه به درستی کار کنه.

نوشیدن آب کافی به خروج مواد سمی، مضر و مواد دفعی از بدن کمک می کنه. این موجب می شه سیستم ایمنی واسه جنگ با مریضیای عفونی بهتر بکنه.

کمبود آب ممکنه باعث از دست دادن آب بدن (دی هیدراسیون) شه، این حالت بر سیستم ایمنی هم اثر می ذاره. طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله Luminescence منتشر شد، از دست دادن آب باعث تضعیف سیستم ایمنی می شه.

از دست دادن آب حتی بر سطح انرژی و کیفیت خواب شمام اثر می ذاره و ممکنه تمایل به ورزش کردن رو در شما کاهش بده که این خود یکی از عوامل ضعیف شدن سیستم ایمنیه.

هر آدم سالمی باید روزانه کمه کم ۸ لیوان آب بخوره. با این حال میزان آب مصرفی، بسته به آب وهوایی که در اون زندگی می کنین، میزان فعالیت فیزیکی و وضعیت سلامتی تون ممکنه متغیر باشه.

۱۰. استفاده نادرست از آنتی بیوتیکا

۱۰ کاری که به سیستم ایمنی شما آسیب می رساند آموزشی

آنتی بیوتیکا سنگ بنای پزشکیِ مدرن هستن، اما استفاده ی نادرست از اونا ممکنه اثرات جانبی ناخواسته ای رو مثل ناراحتی معده، اسهال یا حتی واکنشای حساسیتی بسازه.

استفاده ی تکراری و نامناسب از آنتی بیوتیکا به سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن شما آسیب میرسونه.

پیش از هرچیز، این کار ممکنه باعث مقاومت در برابر آنتی بیوتیک شه؛ یعنی آنتی بیوتیکایی که در گذشته به درد بخور بودن دیگر بر باکتریا و میکروبا موثر نیستن.

واسه درمان این مشکل به دُز بیشتری از دارو یا آنتی بیوتیک قوی تری احتیاج دارین که خود باعث اثرات جانبی بیشتری می شه.

از مصرف آنتی بیوتیکی که مخصوص شما تجویز نشده پرهیز کنین. اگه دکتر واسه تون آنتی بیوتیک تجویز کرده حتما دوره درمان رو کامل کنین و همیشه از دکتر تون درباره اثرات جانبی دارو بپرسید.

آنتی بیوتیکا هیچ اثری روی ویروسا ندارن، پس به خاطر داشته باشین هیچ موقع از آنتی بیوتیک واسه درمان مریضیای ویروسی استفاده نکنین.

منبع : top10homeremedies

دسته‌ها: آموزشی