به ما یاد دادن در مورد ی حرفه ای، همیشه از خود تعریف کنیم و لاف بزنیم، اما این پیشنهاد ی خوبی نیس.

آدم هر قدر در کارش بهترین باشه، کمتر از خودش تعریف می کنه. وقتی کسی واقعا در کارش حرفه ای باشه، این بقیه هستن که میگن «طرف چقدر حرفه ایه!»، اما حرفه ایا در مورد خودشون اینجور حرفی نمی زنن. این کار جلوی پیشرفت شون رو میگیره. اونا مجبور نیستن و اصلا نمی خوان اینجور کاری بکنن.

 

کسائی که همیشه در مورد مدارک تحصیلی شون در شبکه های اجتماعی مربوط به تجارت و جاهای دیگر لاف میزنن، می ترسن که نکنه هیچ دستاوردی نداشتن. بخاطر این شروع به استفاده از واژه ها و عبارتای قلمبه وسلمبه می کنن، اما واقعا هیچکی واسه اونا احترام قائل نیس.

اونا متوجه نیستن که آدمای با اعتمادبه نفس و درجه یک، تنها زمانی به اونا احترام می ذارن که خودشون واسه خودشون احترام قائل باشن. راستی شماس که شما رو شایسته احترام می کنه، نه واژه ها و عبارتای تمجیدبرانگیزی که پروفایل تون رو با اونا پر کردین.

۱. قانون شکنی می کنم

این بدترین انتخابیه که میشه در بخش ی برندسازی یا برندینگ داشت! می گه «من وارد نظامای فعلی میشم و قوانین اونا رو برهم می زنم.» کسی که در مسیره، به طرف هدف مشخصی حرکت می کنه؛ یعنی چشم اندازی واسه خودش تعیین کرده و دوست نداره شما در نظامی که ایجاد کرده اخلال بسازین. «قانون شکن» احمقانه ترین انتخابیه که میشه در برندسازی داشت. همین حالا فراموشش کنین!

۲. مأمور تغییر هستم

اینم کلیشه ی خنده دار دیگری در برندسازیه که باید از بین برود. اگه میدونید کجا می روید، به کجا اومدید و اومدن تون بهر چیه، پس درباره همون واسه ما حرف بزنین. نگید کارتون اینه که وارد شرکت شید و به خواسته رئیس بزرگ تغییر بسازین. اگه اینجور کاری می کنین، یعنی تموم قدرتی که دارین، از طرف شخص دیگری به شما داده می شه. این باعث می شه شما نوچه حساب شید، نه «مأمور تغییر».

۳. استاد، متخصص یا کارشناسی درجه یک در بخش ی خودم هستم

بذارین بقیه شما رو متخصص خطاب کنن. اگه به اونا در حل مسئله ای که با اون روبه رو هستن کمک کنین، با کمال میل این کار رو انجام میدن. از خودتون تعریف نکنین. این کار همه قدرت تون رو خواهد گرفت!

۴. خلاقم

بگید چه خلاقیتی داشته اید، ما خودمون تصمیم می گیریم که خلاق هستین یا نه.

۱۰ چیزی که هیچوقت نباید درمورد خودتون در محل کار بگید آموزشی

۵. در کل کشور شناخته شده هستم، در دنیا مشهورم

۱۰ چیزی که هیچوقت نباید درمورد خودتون در محل کار بگید آموزشی

گفتن این جمله ها درباره خودتون احمقانه و شرم آوره، چون اگه واقعا درست باشه، به گفتنش احتیاجی ندارین. بگید چند مرده حلاج هستین، نه اینکه بقیه در مورد شما چه فکری می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ کاری که به سیستم ایمنی شما آسیب می رساند

۶. در بخش ی خودم پیشرو حساب میشم

مُشک اینه که خود ببوید، نه اونکه عطار بگه.

۷. فارغ التحصیل فلان مدرسه و کارمند بهمان شرکت بودم

در سی، چهل یا پنجاه سالگی، ارزش شما واسه دنیای دور و بر تون در مدارسی خلاصه می شه که از اونا فارغ التحصیل شدین، و شرکتایی که براشون کار کردین؟ واسه خودتون هم که شده، امیدوارم این طوری نباشه! اینا بخشای مهمی از داستان شمان، اما شما بدون این مدارک و گواهی نامها هم فوق العاده خواهید بودین، و سؤال اینجاست که «به چه دلیل؟» چی شما رو جدا می کنه؟ درباره اون حرف بزنین.

۸. ویرایشگر/ نویسنده/ تهیه کننده/ طراح وب و… هستم

مشکلِ این تخصصای زیادی که در برندسازی پشت هم ردیف می کنین، اینه که توانایی شما رو به تعداد این مهارت ها خُرد می کنه. شما خیلی بیشتر از این حرفا هستین! بگید با اون مهارت ها چه می خواید بکنین. بگید اون مهارت ها چیجوری می تونن در کنار هم قرار بگیرن تا به شخص دیگری در رشد کسب وکارش کمک کنن.

۹. سخت کوشم

اگه کسی فقط به خاطر سخت کوشی قصد استخدام شما رو داشته باشه، به نظر من نباید قبول کنین. سخت کوشی مفهومیه که وقتی انقلاب صنعتی جای خود رو به اقتصاد طبق علم داد، قسمت اعظمی از معنای خود رو از دست داد. واسه کسی کار کنین که به ذهن فوق العاده و ایده های باورنکردنی شما احترام می ذاره، نه به اینکه شما تا پای جون کار می کنین!

۱۰. نتیجه گرا هستم

این یکی اون قدر عمومی و مطلوب نیس که شما رو به عنوان یک شخص، بدون زاویه دید و بدون ویژگیای شخصیتی تبدیل به برند کنه. عوضش از اونا استفاده کنین و داستان انسانیِ ساده ای برامون بگید. مثلا:

۱۰ چیزی که هیچوقت نباید درمورد خودتون در محل کار بگید آموزشی

من با دوره کارآموزی در بخش روان پزشکیِ بیمارستان وارد بخش ی بازاریابی درمان شدم. از اون زمان به بعد، به برندهای درمانی کمک کردم دیده شن و به شکل آنلاین و همین طور از راه رسانه های سنتی با مصرف کنندگان و کسب و کارای مربوط رابطه برقرار کنن.

امروز، روز جدیدیه. هر چقدر اعتمادبه نفس بیشتری داشته باشین، برندسازی تون شکل انسانی تری به خود خواهد گرفت. هر چقدر برندی که می سازید انسانی تر باشه، خوانندگان حرفه ای تری رو به خود جلب می کنین.




دسته‌ها: آموزشی