: سخنگوی وزارت بهداشت جزییات تعرفه های پزشکی امسال رو اعلام کرد.

: اعلام اندازه ویزیت پزشکان در سال جاری

آکا ایران: دکتر ایرج حریرچی – معاون کل وزیر بهداشت در نشستی خبری با اشاره به افزایش پنج درصدی سبد تعرفه های پزشکی سال ۹۷، گفت: روش تعیین تعرفه اینه که وزارت بهداشت و نظام پزشکی پیشنهادات شون رو به شورای عالی بیمه ارائه میدن و این شورا هم مصوباتی رو ارائه می کنه، بعد با تایید سازمان برنامه و بودجه، دولت تعرفه رو تصویب می کنه. امسال هم دولت با در نظر گرفتن سیاستای خود عزمشو جزم کرد که سبد تعرفه های پزشکی پنج درصد رشد کنه. هم اینکه امسال این افزایش پنج درصدی واسه بخش دولتی و خصوصی به صورت برابر بوده.

قیمت ویزیت پزشکان در سال جاری 

ایشون با بیان اینکه در ویزیت در سال ۹۷ رشد ۶ درصدی تعرفه ها رو تماشاگر هستیم، اندازه ویزیتای بخشای خصوصی و دولتی رو این جوری اعلام کرد:

**بخش خصوصی

ویزیت دکتر عمومی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومن

ویزیت متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومن

ویزیت فوق تخصص ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومن در بخش خصوصی

**بخش دولتی

ویزیت دکتر عمومی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومن

ویزیت دکتر متخصص ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومن

ویزیت فوق تخصص ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومن

طبق مصوبه دولت یه وقتی که به صورت میانگین باید واسه معاینه و ویزیت بیماران صرف شه به ترتیب واسه دکتر عمومی ۱۵ دقیقه واسه دکتر متخصص ۲۰ دقیقه و واسه دکتر فوق تخصص ۲۵ دقیقه س.

حریرچی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت بیمه ها در تعرفه خصوصی فقط برابر تعرفه دولتی رو پوشش میدن، گفت: پس مردمی که به بیمارستانا مراجعه می کنن در بخش بستری ۱۰ درصد تعرفه دولتی و در سرپایی ۳۰ درصد تعرفه دولتی رو می پردازن. اگه مردم به بخش خصوصی مراجعه کنن باید ما به التفاوت تعرفه بخش دولتی و خصوصی رو هم پرداخت کنن.

حریرچی ادامه داد: پس در سال ۹۷ ویزیت شش درصد، جزء حرفه ای (K) صفر درصد، جزء فنی ۲.۵ درصد، هتلینگ هشت درصد و سبد دارو طی یه سال ۹ درصد که زیر اندازه تورمه، رشد داشتن. این تعرفه ها از اول سال نوین اعمال می شن.

حق بیمه هر خونواده؛ ۷ درصد

حریرچی با بیان اینکه حق بیمه سرانه خونواده هم هفت درصد تعیین شده، گفت: یعنی خونواده چه یه نفره باشه و چه پنج نفره، یه حق بیمه درمانی پرداخت می کنه که کل اون هفت درصده و دو درصدش رو کارمند می پردازه. هم اینکه حق بیمه واسه دهات نشینان، عشایر، ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، بیماران خاص و بیمه شدگانی که به صورت رایگان بیمه شدن، صفر ریاله.

پرداختِ خارج از صندوق بیمارستانا، ممنوع

ایشون با بیان اینکه مردم می تونن تخلفات تعرفه ای رو به سامانه ۱۹۰ که به صورت ۲۴ ساعته فعاله اعلام کنن، گفت: مردم باید بدونن که هر مبلغی در بیمارستانا، چه دولتی و چه خصوصی خارج از صندوق و بدون ارائه عامل رسمی باشه و دریافت شه، تخلفه. هم اینکه اعزام بیماران به خارج از بیمارستان واسه گرفتن دارو، لوازم، انجام آزمایشا و … هم تخلف حساب می شه. در عین حال به روشنی اعلام می کنم که مردم مطمئن باشن که از نظر کیفیت سرویس دهی هیچ فرقی میان بخش خصوصی و دولتی موجود نیس و اگه کیفیت در بخش دولتی بهتر نباشه با بخش خصوصی برابره.

حریرچی در ادامه صحبت هاش با اشاره به یکی از مسائل کلی جمعیتی یعنی افزایش افراد پیر و بالای ۶۵ سال، گفت: در دنیا ۹۶۲ میلیون نفر بالای ۶۵ سال هست و پیش بینی می شه که این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به دو میلیارد نفر برسن. در کشور هم تعداد افراد بالای ۶۵ سال در سال ۹۰، ۸.۲ درصد بوده و این اندازه در سال ۹۵ به ۹.۲ درصد یعنی هفت میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیده. پیش بینی می شه که این تعداد در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد برسن. بر این پایه جامعه ما یکی از سریع ترین تغییرات جمعیتی از جوونی به میانسالی و کهنسالی رو تجربه می کنه.

ابتلای یه نفر از هر ۹ نفر به درجاتی از زوال عقل

ایشون با بیان اینکه یکی از شایع ترین مریضیا با رشد پیری، مشکل حافظه یا دمانسه، گفت: این مشکل شامل دو مشکل اصلیه که یا مشکل در حافظه ایجاد می شه و یا مشکل در فعالیتای اجتماعی که شایع ترین نوع اونم فراموشی است. تجربه دنیا نشون میده که ۱۱ درصد افراد بالای ۶۵ سال دچار زوال عقل یا حافظه می شن؛ یعنی از هر ۹ نفر یه نفر به درجاتی از زوال عقل گرفتار می شه.

داروی وارداتی از چین نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست در جواب به سوالی درباره وجود داروهای چینی در بازار دارویی کشور گفت: ما هیچ وارداتی از داروهای چینی نداریم و اگه در جایی داروی چینی دیدید حتما به سامانه ۱۹۰ اعلام کنین؛  چون که اگه اینجور دارویی وجود داشته باشه قاچاق حساب می شه و با متخلفین حتما برخورد می شه.

دلیل کمبود داروی تزریقی خارجی تالاسمیا

حریرچی در جواب به سوال ایسنا درباره کمبود داروی تزریقی خارجی بیماران تالاسمی، گفت: باید توجه کرد که بعضی وقتا داروها از نظر دسترسی دچار نوسان می شن، پس نمیشه گفت که هیچ وقت دچار کمبود دارو نمی شیم، اما درباره دارو باید با معیارهای علمی روز دنیا حرکت کنیم. بعضی بیماران یا پزشکان میگن بیماران تالاسمی باید داروی تزریقی خارجی مصرف کنن. این در حالیه که ما همون دارو رو در کشور خودمون تولید می کنیم. از طرفی دنیا هم به سمت به کار گیری داروی خوراکی واسه این بیماران رفته. البته الان هم تا سقف ۱۰ درصد داروی خارجی تالاسمی در کشور هست، اما به هر حال از نظر قانونی دچار مشکل هستیم؛  چون که نباید داروی خارجی که مشابه داخلی اش هست، وارد شه.

ایشون با بیان اینکه در سال گذشته ۳۶۵ هزار مرگ و میر داشته ایم، گفت: در کشور ما ۱۹ هزار مریض تالاسمی هست. در عین حال باید توجه کرد که اندازه مرگ و میر در جمعیت تالاسمیا در کشورای اروپایی چند برابر مرگ افراد معمولیه و در این افراد هم مرگایی اتفاق می افته و نمیشه همه این موضوعات رو به بحث دارو نسبت داد. البته باید توجه کرد که روند کنترلی مریضی تالاسمی در کشور ما جزء بهترین اقداماته؛  چون که با سرمایه گذاری بزرگ در بخش پیشگیری و جلب همکاری بزرگ مسئولان مذهبی و فرهنگی، اقدامات موثری رو در این بخش انجام دادیم. در آخر بسیار سخته که اقوام و مذاهب جور واجور راضی به انجام آزمایشای ژنتیکی قبل از ازدواج شن و در صورت تشخیص تالاسمی با مجوز قانونی سقط جنین انجام شه.

حریرچی با تاکید بر اینکه حتی بروز یه مرگ هم اضافه س و هیچ مریضی نباید فوت کنه، ادامه داد: به هر حال ما روند تامین دارو رو با روال منطقی پیش می بریم. داروی داخلی تالاسمیا تولید شده و صادر می شد، اما حالا دستور دادیم که صادرات اون متوقف شه تا کمبود مصنوعی که ایجاد شده،  برطرف شه. از طرفی خطاب به بعضی رسانه ها می گم که بیماران و نزدیکان شون حساس هستن. کسی فکر نکنه با یه تیتر زدن درباره افزایش مرگ و میر تو یه مریضی داره خدمت می کنه. بلکه با این کارش بیماران و خونواده هاشون رو مضطرب می کنن. باید پرسید این کار چه تاثیری بر سلامت افراد داره.

افزایش مراجعه به داروخونها به دنبال افزایش اندازه دلار

: با زیاد شدن قیمت دلار و با جوی که ایجاد شد، اندازه مراجعه مردم به داروخونها و مراکز درمانی زیاد شد کرد. مسئولان هم اعلام کردن که ما ارز دارو و اعزام بیماران به بیرون مرز کشور رو تامین می کنیم اما ما گفتیم اصلا اعزام به خارج موجود نیس. به هر حال در بخش دارو مردم بیشتر مراجعه کردن؛  چون که فکر می کردن کمبود در دارو ایجاد می شه. نتیجه اینجور جوی اینه که مردم زیادتر از اندازه دارو می گیرن و دچار کمبود میشیم. یعنی با یه جو روانی غیر لازم، در بخش دارو کمبود ایجاد می کنیم. درباره داروهای تالاسمی هم تاکید می کنم که داروی تولید داخل شون تولید می شده، اما به بعضی داروخونها به دلیل نبود پرداخت بدهی، داده نمی شده و در بعضی موارد هم صادراتش انجام می شده که دستور دادیم صادراتش متوقف و در میان داروخونها پخش شه.

کمبود تخت بیمارستانی تو تهران

حریرچی درباره جلسه وزارت بهداشتیا با نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت تختای بیمارستانی تو تهران، گفت: باید توجه کرد که تو تهران خصوصا در ۱۶ شهرستان از نظر تخت بیمارستانی دچار کمبود جدی هستیم و مردم در مضیقه قرار دارن. در این مورد نمایندگان مجلس قول دادن واسه شهرهای اقماری تهران که شهرهای بزرگی هم هستن و ۱۰۰ یا ۲۰۰ تخت بیشتر ندارن، اقدامات اساسی انجام شه.

ایشون درباره جذب سرمایه گذاری خارجی و شرکتای خارجی واسه این ساخت و سازه ها در کشور گفت: جلب سرمایه گذاری و شرکتای خارجی در ایران همراه با انتقال سرمایه و تکنولوژی و ساخت تموم ساختمونا با توان مهندس و کارگر ایرانیه. البته اونا هم منافع اقتصادی خود رو دارن، اما ما قرارداده ها رو به شکلی تنظیم کردیم که بیشترین نفع رو ببریم.

حریرچی در جواب به سوال دیگری درباره اعلام نظر بیمارستانای خصوصی مبنی بر ورشکستگی این بیمارستانا با تعرفه های نوین، گفت: باید توجه کرد که اشغال تخت بیمارستانای خصوصی در کشور طی سالای گذشته ۶۰ درصد بوده و این موضوع نشون میده که این بیمارستانا از تموم ظرفیت موجودشان استفاده نمی کنن. ما با در نظر گرفتن احتیاجی که در این بخش داریم، دست کمک به سمت بخش خصوصی دراز می کنیم تا با قیمت مناسب که مورد استطاعت مردم باشه خدمات رو به صورت خرید خدمت ارائه بدن. از طرفی باید توجه کرد که بیشتر بیمارستانای خصوصی شهرستانا و تعدادی از بیمارستانای خصوصی تهران بیمه پایه یعنی تعرفه دولتی رو از دولت دریافت می کنن و ۷۰ الی ۸۰ درصد مابقی درآمد بیمارستانای خصوصی از بیمه تکمیلیه. پس واسه تکاپوی همه هزینه ها باید قیمتا رو درست تنظیم کنن. از طرفی هتلینگ بیمارستان خصوصی و دولتی هشت درصد زیاد شده و برابر اندازه تورمه، اما حق الزحمه کار صفر درصد زیاد شده.

ایشون با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته در بعضی چند سال تورم سلامت بیشتر از تورم عمومی بوده و در بعضی چند سال هم تورم عمومی بالاتر از تورم سلامت بوده، ادامه داد: تورم یعنی کالا و خدماتی رو که امسال می گیریم نسبت به سال قبل چقدر گران شدن. یه جزء ایجاد کننده تورم، دستمزد نیروی انسانیه. پس دولت اعلام کرده که تعرفه هتلینگ رو به تورم نزدیک می کنه، اما دستمزد نیروی انسانی رو در ویزیت شش درصد زیاد کرده و در K صفر درصد بالا برده. از طرفی باید بدونیم که بیمارستان مثل خصوصی و دولتی نمی تونه با ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ تخت کار کنه، بلکه اندازه مناسب تخت ۲۰۰ الی ۴۰۰ تخته. پس نمی تونیم بگیم تعرفه ها رو بالا ببریم تا بتونیم یه بیمارستان ۳۰ تخته رو اداره کنیم. در عین حال وسایل مدیریتی ما هم باید به وسایل مدیریتی نوین دنیا چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی نزدیک شه. در دنیا بیمارستانا جداگونه هستن و اداره کنندگان شون آدمایی مدیریتی و اقتصادی ان، نه پزشکان.

حریرچی هم اینکه گفت: باید توجه کرد که یکی از بخشای هزینه ای بیمارستانا اینه که میخوان همه کار رو خودشون بکنن. الان در دنیا بیمارستانا آشپزخانه ندارن. هزینه مواد غذایی بیمارستانا در بیشتر جاها بسیار گران تموم می شه. چون یه بیمارستان ۵۰ تختی باید غذاهای رژیمی و متناسب با بیماران داشته باشه و این براش مقرون به صرفه نیس. همین موضوعات هزینه بیمارستانا رو بالا می بره. پس باید مدیریت مون رو بهبود بخشیم. باید توجه کرد که تولید انبوه، علمی و صنعتی غذا موجب کاهش قابل توجه هزینه ها می شه. البته کسائی هم که به این صنعت وارد می شن باید قیمت رو طوری تنظیم کنن که نسبت به قیمت تموم شده فعلی کمتر باشه.

چگونگی پشتیبانی وزارت بهداشت از بیماران MPS

روابط پیچیده در بازار دارو

حریرچی در جواب به سوالی درباره پشتیبانی وزارت بهداشت از بیماران MPS و تامین داروهای لازم اونا گفت: ما واسه بیماران MPS هزینه های زیادی رو انجام می دیم. گروه هایی از این بیماران که مریضی شون تایید شده باشه و داروی موثر براشون وجود داشته باشه، تحت پوشش وزارت بهداشت قرار گرفتن. در موارد نوین هم آزمایشاتی رو انجام داده و برآورد هزینه می کنیم و این هزینه رو به بیمه ها اعلام می کنیم تا براساس توان اقتصادی کشور واسه پوشش اون اراده کردن کنن. البته باید توجه کرد که تعدادی از پزشکان و بیماران میگن که ما داروی خارجی رو می خوایم، اما وزارت بهداشت براساس قانون باید داروی ژنریک رو ارائه کنه. طبق قانون برنامه ششم که آئین نامه اش در دولت تصویب شده، هر سال باید لیست دارویی کشور رو اعلام کرده و هر سه ماه یه بار در اون تجدید نظر کنیم. یعنی یه سری داروها جزء این لیست هستن و بعضی از اونا در این لیست قرار نمی گیرن. حال فرض کنین آنتی بیوتیکی گران وجود داشته باشه که از نظر تاثیر هم در خط سومه. شرکت وارد کننده می خواد این داروی گران رو وارد کنه، اما خودش این موضوع رو مطرح نمی کنه، بلکه بیماران رو جلو می فرستد و میگه این بیماران به دلیل مصرف این آنتی بیوتیک خاص فوت کردن. کسی که حسابش پاک باشه از این اقدامات باکی نداره. این موضوع در تموم دنیا هست. یه سری از شرکتای تولید کننده دارو، انجمن پشتیبانی از بیماران راه میندازن و از راه این انجمنا بحث ضرورت به کار گیری داروی تولیدی خودشون رو مطرح می کنن. پس روابط بسیار پیچیده ای بر بازار دارو حاکمه.

ایشون در جواب به سوالی درباره تولید دارو در کشور گفت: باید توجه کرد که تولید داروی اصلی در دنیا در انحصار چند کشوره، اما بعضی کشورها می تونن کار فرمولاسیون دارو رو انجام داده و مشابه داروی اصلی همون مولکول رو تولید کنن و ایران در این بخش نقش اجرا می کنه. مثلا اگه می خواستیم واکسن هپاتیت رو وارد کنیم، چند صد دلار هزینه واسه کشور ایجاد می شد، اما ما تونستیم با ۱۰۰ دلار اونو در کشور تولید کنیم. باید توجه کرد که یه دارو واسه اینکه وارد بازار شه در دنیا به صورت میانگین یه میلیارد دلار هزینه داره.

حریرچی تاکید کرد: ما بر سر سلامت مردم و کیفیت مواد مربوط به سلامت هیچ مسامحه ای نداریم، پس اعلام می کنم که هر محصولی که در ایران تولید می شه و مورد تایید وزارت بهداشته، کیفیتی مطلوب داره. مردم ایران مطمئن باشن که داروهایی که در کشور هست و مورد تایید وزارت بهداشته، کیفیت مطلوبی دارن. پس به تولید کنندگان و محققان ایرونی اعتماد کنن.

 

.

منبع : migna.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *