: اعتیاد شیشه عمر خونواده رو می شکنه

: اشاره: ۲۵هزار تماس در ماه، میانگین تعداد تماس هاییه که با خط ملی اعتیاد گرفته می شه؛ سامانه ای با شماره۰۹۶۲۸ که حدود هشت ساله پلی شده میان مشاوران سازمان بهزیستی و اونا که از اعتیاد آسیب دیده ان یا احساس می کنن در خطر این آسیب اجتماعی قرار دارن. به خاطر همین به دنبال اطلاعات درست می گردن. بیشتر آدمایی که با این سامانه تماس می گیرن زنائی هستن که نگران همسرشون هستن یا می ترسن کودک شون گرفتار اعتیاد شه.

به نقل از جام جم، در این گفت وگو ماریت قازاریان، رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی و مسئول خط ملی اعتیاد از تماسایی میگه که با این سامانه گرفته می شه؛ تماسایی که می شه اونا رو صدای شکستن خونواده دونست.
موضوع بیشترین تماسایی که با خط ملی اعتیاد گرفته می شه چیه؟
تماسایی که با این خط گرفته می شه کلکسیونی از مشکلات بخش پیشگیری و درمان اعتیاد است. تماسای متنوعی از تموم روستاها، شهرها و استانای کشور به این مرکز وصل می شه، چون متمرکزه.
آدمایی که تماس می گیرن بیشتر درباره چه نوع مواد مخدری کنجکاوند؟
می شه گفت درباره همه نوع مواد مخدری می پرسن. اما براساس چیزی که در جامعه اتفاق میفته سوالا هم تغییر می کنه، مثلا اگه رسانه ها یه مدت درباره نوع بخصوصی از مخدر اخطار بدن مردم هم درباره اون تماس می گیرن.
نگرانی این روزای تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد از چه جنسیه ؟
خیلی دقیق نمیشه گفت، چون زیاد و متنوعه، اما درباره مواد محرک مثل شیشه یا ماری جوونا و حشیش تماسای بیشتری با ما گرفته می شه، اما از این نمی شه نتیجه گرفت که درباره مواد دیگری نمی پرسند. اما اگه نام مواد جدیدی شایع شه شاید حدود ۷۰۰ تماس در روز درباره این مواد با خط ملی اعتیاد گرفته شه.
روزانه چند نفر با خط ملی اعتیاد تماس می گیرن؟
به شکل میانگین در طول ماه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تماس با خط ملی اعتیاد گرفته می شه.
بالا رفتن تماس با خط ملی اعتیاد به چه چیزایی بستگی داره؟
شاید به مطرح شدن مسائل در رسانه ها مربوطه، واسه نمونه اگه کارشناس یا مسئولان درباره یه جور از مواد مخدر و اثرات سوء اون صحبت کنن، تماسا با خط ملی اعتیاد هم بیشتر می شه.
اونا که نگرانی درمان دارن به چی نیاز دارن؟
می پرسن واسه درمان کجا بریم یا یکی از سوالایی که زیاد مطرح می شه اینه فردی که به درمان نیاز داره رو چیجوری میشه تشویق به درمان کرد. علاوه بر این درباره اتفاقات خشونت آمیزی که در خونواده اتفاق میفته هم از ما می پرسن، مثلا پدر و مادرانی که جوانان بداخلاق دارن.
اما رسیدگی به این موارد وظیفه خط ملی اعتیاد نیس.
درسته. به خاطر همین ما از اونا می خوایم با ۱۱۰ تماس بگیرن.
آدمایی که با خط ملی اعتیاد تماس می گیرن بیشتر در چه گروه سنی قرار دارن؟
میانگین سن تماس گیرندگان حدود ۳۰ تا ۳۵ ساله، اما آدمایی با سنای کمتر و بیشتر هم داریم. کم سن و چند سال معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارن.
نوع سوالای اونا چقدر با همدیگه فرق داره؟ جوانان بیشتر درباره چه سوال می کنن؟
جوانان درباره خود مواد، مشکلات، عواقب و نشونه های مصرف می پرسن.
میانسالا چیجوری؟
اونا درباره همسرشون می پرسن.
اونا گروهی هستن که بیشترین تماس رو با خط ملی اعتیاد برقرار می کنن؟
بیشترین آدمایی که تماس می گیرن خانومایی هستن که نگران همسر یا کودک و خونواده هاشون هستن. این نشون میده خونواده بیشتر درگیر مشکل اعتیاده به خاطر همین باید به ساختار خونواده توجه بیشتری کرد.
افراد سالخورده چه سوالایی دارن؟
سن و سال دار زیاد نداریم، یعنی آمارشان زیاد قابل توجه نیس؛ واسه نمونه اونا می پرسن مصرف بعضی مواد واسه درمان فشار خون یا کمردرد خوبه؟ درواقع اونا بیشتر به دنبال تایید بعضی ادعاها هستن.
این موضوع به رواج باورهای نادرست درباره مصرف مواد مخدر در جامعه مربوط می شه. آدمایی که با خط ملی اعتیاد تماس می گیرن درباره چه باورهای اشتباه دیگری سوال می کنن؟
مثلا هستن آدمایی که می پرسن مصرف مواد مخدر واسه درمان ناتوانی جنسی مناسبه یا نه. اما نمی شه گفت اینا اولویت ماست. کلکسیونی از سوالا مطرح می شه. علاوه بر این مردم مطرح می کنن مصرف تفریحی در آخر هفته خطرناکه یا نه. بعضی هم اطلاع درستی از خدماتی که واسه درمان اعتیاد ارائه می شه ندارن؛ مثلا می پرسن به چه دلیل نتیجه نمی گیرن . در واقع می شه گفت اطلاعات مردم دراین بخش مناسب نیس.
به تماس قابل توجه بانوان اشاره کردین. از این موضوع میشه نتیجه گرفت اعتیاد جدی تر از گذشته زنان رو تهدید می کنه؟
بیشتر خانوما نگران اعتیاد اعضای خونواده خود هستن و میخوان مانع اعتیاد فرزندان شون شن. در واقع میان تماس گیرندگانی که مصرف کننده هستن تعداد آقایون بیشتره. تعداد خانومایی که اعتیاد دارن و با ما تماس می گیرن در چند سال گذشته تغییر زیادی نکرده، اما باید توجه داشت خط ملی اعتیاد یکی از خدماتیه که در بخش درمان و پیشگیری از اعتیاد در کشور ارائه می شه.
سوال درباره شیشه هنوز جزو بیشترین سوالای تماس گیرندگانه؟
سوالای زیادی درباره شیشه مطرح می شه، اما نمیشه گفت همه تماس گیرندگان مصرف کننده شیشه هستن. شاید خیلیا درباره شیشه اطلاعاتی به دست آورده ان و نگران هستن.
در مدت حدود هشت سالی که از گشایش خط ملی اعتیاد می گذره چه تغییراتی در تماس احساس می کنین؟
تعداد تماسا زیاد شده و پشت خطیامون کم شده.
این موارد به لوازم و تلاشاتون و همکارانتون مربوط می شه. سوال اینجاس که چه تغییراتی در مشکلات تماس گیرندگان اتفاق افتاده؟
تا یه مدت پیش سوالا درباره بخش پیشگیری کمتر بود، یعنی آدمای سالمی که نگران اعتیاد بودن کمتر تماس می گرفتن. الان سوالای پیشگیری بیشتر شده مثلا قبلا ادما از کارشناسان ما می خواستن مرکز درمان معرفی کنن، اما حالا مردم با بحث پیشگیری آشناتر شدن.
واسه نمونه بعضی مدیران مدارس تماس می گیرن و به دنبال اطلاعات مناسبی از اعتیاد و مواد مخدر و محرک هستن و از ما میخوان به اونا کتاب معرفی کنیم. اما چند سال قبل اینجور کمبودایی احساس نمی شد، چون این مسائل نگرانی مردم نبود.
دانش آموزان هم با خط ملی اعتیاد تماس می گیرن؟
آمار تماس اونا قابل توجه نیس، یعنی می شه گفت تماس علم آموزی نداریم.
کم سن و سال ترین تماس گیرنده خط ملی اعتیاد که بوده؟
تو یه سال گذشته فقط یه مورد داشته ایم که پسر ۱۴ ساله ای تماس گرفته و نگران اعتیاد پدرش بود.
آمار تماس دانشجویان با خط ملی اعتیاد زیاده؟
تماس دانشجویی داریم، اما به این معنی نیس که سن همه اونا حدود ۲۰ ساله، چون دانشجویان میانسال هم داریم.
اونا چه نگرانیایی دارن؟
دانشجویان هم بیشتر درباره مشکلات مصرف مواد مخدر می پرسن. بعضی میخوان بدونن اگه واسه شب امتحان ریتالین بخورند تمرکزشون زیاد می شه یا نه؟ تو یه همچین موقعیتی مشاوران ما به اونا توضیح میدن مصرف اینجور داروهایی چه عواقبی واسه اونا داره.
در فصل امتحانات اینجور سوالایی بیشتر مطرح می شه؟
درسته در زمان نزدیک امتحانات بیشتر از ما در این باره می پرسن، اونا چیزایی شنیده ان و میخوان مطمئن شن، اما ما اطلاعات درست رو در اختیار اونا می ذاریم.
باور نادرست دیگری هست که شیشه باعث لاغری می شه. دراین باره هم از خط ملی اعتیاد سوال می کنن؟
مستقیما نمی پرسند.
شایع ترین باور اشتباهی که میان مردم هست، چیه؟
اثرات مصرف تفریحی بیشترین چیزیه که تماس گیرندگان می پرسن؛ اما خیلی از سوالایی که افراد مطرح می کنن به دلیل باور نادرست اطلاعات کم اوناس.
سیر تغییر مصرف مواد از سنتی به محرک هم در تماساتون مشخصه؟
این که تازگیا سوالا بیشتر درباره مواد محرکه، این ماجرا رو تایید می کنه، چون تا چندسال پیش اصلا سوالی درباره شیشه مطرح نمی شد. قبلا سوال درباره مصرف تریاک زیاد بود، اما حالا درباره محرک و داروهایی مانند ترامادول بیشتر شده.
بعضی شهروندان ازاین شاکی هستن که هنگام تماس با خط ملی اعتیاد، زمان زیادی پشت خط می مانند.
خیلی این انتقاد رو نشنیده ایم. ما باید به مشکلات افراد توجه کنیم. حالا در مطب پزشکان هم افراد معطل می شن.
به نظرشما تعداد خطوط تلفن یا تعداد مشاوران شما با نیاز جامعه تناسب داره؟
خدمات ما باید گسترش پیدا کنه، هرچند حالا هم درحال گسترش زیرساختای خود هستیم، اما این روند زمانبراست و به اعتبار و لوازم مناسبی نیازه. اما تلاش می کنیم مردم کمتر پشت خط بمونن.
به شکل میانگین، افراد چقدر پشت خط منتظر می مانند؟
میانگین صف انتظار در خط ملی اعتیاد در طول ماه یک تا دو دقیقه س.
مشاوران شما واسه هر تماس گیرنده چقدر زمان می ذارن؟
میانگین تماس تلفنی حدود هفت دقیقه س. اما اگه تماس گیرنده در خطر باشه تا یه ساعت هم واسه مشاوره با اون وقت داده می شه.
از کدوم استانا بیشتر با این سامانه تماس گرفته می شه؟
از همه استانا با خط ملی اعتیاد تماس گرفته می شه و نمیشه آمار دقیقی دراین باره داد، چون هر ماه تغییر می کنه.
با شماره ۰۹۶۲۸ مشاوره رایگان بگیرین
مشاوران و مددکاران خط ملی اعتیاد هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب آماده ان به آدمایی که در مورد اعتیاد نیاز به مشاوره دارن، خدمات رایگان ارائه کنن. پس اگه نیاز به مشاوره داشتین می تونین بدون هیچ سختی ای مشکلاتتون رو با مشاوران بهزیستی درمیون بذارین. فقط یادتون باشه بیشترین تماسا با خط ملی اعتیاد بین ساعات ۱۰ تا ۱۱ صبح و ۱۶ تا ۲۰ گرفته می شه؛ پس اگه در ساعات غیر پیک تماس بگیرین می تونین راحت تر از نظرات مشاوران این سامانه بهره ببرین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *